9 centimetri, in diametru

Coafura rezista, machiajul este in regula, tocu-i toc, pantalon inchis la culoare, regulamentar, o bluza vaporoasa si geanta de 1524 de kg. Acesta este tabloul unei dimineti excelente. Las masina la metrou si hop la munca. Frumos la munca, aer conditionat, mailurile curg, te-ai clona, dar parca nu-ti da mana, faci o pauza la pranz, mai o cafea, mai 100 de mailuri, cinci meetinguri, hop din nou in metrou.

Splendida zi, ca toate zilele saptamanii de altfel, dar acum ca tot sunt in viata mea, oare ce sa fac?

Ma intrebam eu in una din zilele mele excelente, fara sa am nici cea mai mica urma de energie pentru mine. Lasa, ma urc in masina si vad eu. Ajung frumos la masina, pun contactul, cand colo, un fatidic simbol rosu mi se aprinde in bord. Exact ce ai nevoie intr-o zi excelenta, imi spun.

Stai ca nu e asa grav, este becul de la portbagaj. Hmm… am lasat portbagajul deschis? Ca sa vezi grozavie. Cobor sa inchid portbagajul si odata cu el becul fatidic care mi-a facut seara excelenta a unei zile la fel de frumoase.

Stai putin. Parca nu-s toate piesele. Ceva lipseste. Nu o lasasem asa azi de dimineata. W-ul meu auriu, sexy si frumos lipsea din peisaj. Ei, poftim ca m-ai luat prin surprindere, Mercur retrograd!

Unsafe driver

Ma uit in jur. Era plina strada. Forfota in jur si mie imi lipsea sigla de la masina. Muta de uimire, consternata si tulburata in acelasi timp, inchid portbagajul, urc in masina si plec. Eram usor socata. Cum sa imi smulga cineva cu bestialitate sigla de la masina si nimeni sa nu vada? In plina strada? Stai ca nu inteleg.

– Lacri, hai la gratar. Vine si X, Y, Z,T…pe la pranz…bla, bla

Zis si facut.

– Salut!

– Salut. Mai dar ce s-a intamplat cu sigla ta?

– Da mai, ceasul rau, pisica neagra… si incep sa povestesc intreaga intamplare.

– Stai ca eu nu la sigla de pe spate ma refer. La cea de pe fata?

– Cum adica?

– Pai asa…nu ai sigla nici pe fata si nici in spate. Ah…si apropo… nu ai nici capacele de la roti. Nici unul.

– Din patru nu s-a salvat nici macar unul?

Nu, nici macar unul nu se salvase. Ptiu…de unde eram consternata si tulburata cu sigla din spate, acum situatia este mai neclara. Practic am fost deposedata de toate accesoriile masinii. Imi simteam masina goala, virginala, fara aparare.

– Nu-i nimic, ia-le de pe net sau din targ de la Vitan.

Ei, acum cum sa zic eu ca sa fie frumos…Cu flora si fauna din targul Vitan am un intreg istoric. Imi plac oamenii de acolo ca sarea in ochi. Nu e nimic, caut pe net. Scroll, scroll, scroll, dau de ambele sigle la 80 Ron.

Cat? Doamne iarta-ma! Cum sa dau 80 de ron pe niste sigle. Practic ale mele. Refuz. Refuz acest abuz! S-a terminat www-ul si eu nu am gasit nici sigle dar nici capace mai ieftine. Inevitabilul se cristaliza. Targul Vitan era mai aproape de mine ca oricand.

Nu, mai am un as in maneca. Cum cunosc eu numai oameni influenti, intru in vorba cu tiganusul in fata curtii caruia imi mai parchez masina uneori. Nu si atunci cand trebuie, pare-se.

– Ce faci? Ia uita-te putin la masina din fata, ii spun.

– Ce?

– Nu vezi nimic in neregula?

– Ptiu…nu mai aveti sigla!

– Pai, da, dar ia mai uita-te si in spate. Si la capacele de la roti.

– Vai, doamna, vi le-au furat. V-am spus sa o parcati aici.

– Dar cine le-a furat?

– De aici de la noi? Aici era masina?

– Da, zilele trecute.

– Ah…stiu cine le-a luat.

– Perfect. Fii atent. Spune-i tu urmatorul lucru individului. Nu vreau sa stiu cine e, nu il reclam nimanui, dar sa-ti dea tie siglele si capacele mele si sa nu se mai atinga de masina asta.

– Ah…stati asa. Unde era parcata?

– La bulevard.

– Eh, pai nu, ca asta e pe alta zona.

Ptiu, drace!

– Dar tu totusi transmite-i ce ti-am spus. Da?

– Da, doamna, gata, se rezolva!

Am stat, m-am gandit, m-am tanguit, pana intr-o seara la fel de excelenta ca ziua povestita anterior cand, ajungand la masina, fac un 360 sa o evaluez putin mai bine. Scumpa mea virginala arata intr-un fel de nearatat. M-am ingrozit si am zis: gata, punem capat supliciului, merg in targ.

Trag aer in piept, parchez frumos la capatul culoarului si ma uit la tarabele de pe acolo incercand sa ma hotarasc din ce parte incep negotul. Cand, pune ochii pe mine un precupet uscativ, inchis la culoare, dar amabil pe alocuri.

– Ce va dau, doamna?

– Sigla fata-spate si capace la roti pentru un Wolkswagen

– De care?

– Golf

– Din ce an?

In gandul meu: dude, mai slabeste-ma putin cu interogatoriul, ca vreau sa o rezolv rapid. – Ce conteaza din ce an? Arata-mi ce ai.

– Unde e masina?

Imi creste usor tensiunea.

– Uite-o.

Face 360-ul cu pricina si hotarat o ia la picior pe alee. Merg dupa el. Ma gandesc ca are un plan.

– Gica, ia vino incoa’

– Ce vrei, prostule?

– Uite, capace si sigle pentru masina doamnei, de acolo.

Raman pe loc. Daca mai fac un 360 al masinii, imi ies din pepeni.

– Da, doamna. 350 originale?

– 350 de lei?

– Originale, doamna.

– Nu, multumesc.

– Pai la cat vreti sa le luati? Atata costa.

Uit deja de existenta individului si plec. Uscativul fuge dupa mine si ma intreaba daca nu cumva vreau la mana a doua. Incep sa rad, ii spun ca le vreau exact pe ale mele, nu altele, asa ca omul dragut isi cauta in cutiutele din ghereta si imi scoate cinci capace.

– 100 lei

– Bine, 100 de lei si siglele.

– Ah..pai nu am siglele, doar capacele.

– Bine, ajuta-ma si pe mine cu capacele.

Imi pune omul capacele la roti, frumoase, ca noi, ii dau cei 100 promisi si imi continui periplul dupa sigle.

– Ah, aveti sigle de WV si vad ca sunt si capace la roti.

– Da

– La ce pret?

– 35 Lei

– Toate patru?

Privirea domnului m-a facut sa intru in moodul blonda si nu am putut decat sa ii zambesc.

– Da, toate patru.

Ii multumesc amabil si ma indrept glont spre uscativ. Pfoa, sa vezi ce ii fac. Dupa ce ca sunt deposedata absolut incorect de accesoriile de la masina, ma mai fura si diversi uscativi prin targ. Gata, i le dau inapoi, sa imi dea banii. Cu pasi repezi, ca sunt si uite de felul meu, imi strabate un gand prin minte. Oare cat or avea in diametru capacele mele? Daca nu se potrivesc cele la 35 de lei si ii fac observatie degeaba uscativului si raman si fara cele 5 capace second hand? Ei, la naiba, in numele dreptatii renunt la ele si basta. Imposibil sa nu gasesc capace potrivite.

Si cum se succedau cu repeziciune diversele situatii in capul meu, ma vede uscativul. Cred ca si-a dat seama ca sunt usor suparata caci nu am apucat sa spun ii spun decat un singur lucru din intregul speech ticluit atent in cei 50 de pasi pana la el:

– M-ai pacalit si nu imi place asta

Gand la gand cu bucurie, spunem amandoi in acelasi timp:

– Va dau banii inapoi!

– Imi dai banii inapoi!

Imi scoate capacele la roti, asezate cu atata migala si grija, ii dau si capacul de rezerva, se cauta de bani febril, doar, doar nu incep sa ma iau de el mai mult, gaseste hartia de 100. Ne despartim cordial, cu multumiri si o zi buna la final.

Ma intorc la salvatorul meu cu 35 de lei, 4 capace.

– Ei, acum haideti sa le masuram domnisoara. Si capacele si siglele, sa stim ce dimensiuni va trebuie.

Vezi, asta imi place. Cu masuratori precise, cu date concrete, cineva care stie cum stau lucrurile.

Capace masina, checked. 35 de ron, patru bucati.

Sigla fata, checked, 35 de ron, o bucata.

Nu, nu eram la ghereta „35 de ron orice produs”, dar era limpede ca planetele se aliniasera.

In tot acest periplu de: ia sigla, masoar-o, incearc-o pe masina. Stai ca e cantul bun, stai ca nu e cantul destul de lat, stai ca mai are doi suporti mici in spate. Ups, nu e buna, dar stati ca mai am una. Da, pe asta am incercat-o eu, nu e buna, ei bine, in toata aceasta aventura am angrenat patru vanzatori de la trei gherete. Practic, in toate drumurile masina-ghereta, masina-ghereta, tot culoarul aflase ca doamnei i s-au furat siglele fata-spate si toate cele patru capace de la masina. Nici unul nu scapase. Ba chiar, in intreg proces de rezolvare, unul dintre indivizi a venit cu o sticla de vin ce arata bizar tare, un roze ciudat, zici ca era vin bisericesc, si le-a dat cate un paharel celorlalti indivizi care rezolvau situatia doamnei.

– Ce-i acolo, vin sau lichior?

– Vin, doamna, vreti si dumneavoastra?

– Nu, multumesc, dar nu e cam devreme pentru alcool? Aluneca la ora asta?

Hohote in public, exclusiv masculin, bineinteles.

– Pai e 12, doamna, cand sa bem? Stiti cum aluneca?

– Gata, doamna. Aveti si capace si sigla din fata.

– Stati un pic, nu ma abandonati, ce facem cu cea din spate?

– Pai nu ati vazut ca le-am incercat pe toate. Nu avem masura dumneavoastra.

Mai, mai sa o iau personal pe asta.

– Va trebuie o sigla de spate de 9 centrimetri, in diametru.

Perfect, iau informatia, o retin si imi continui shoppingul. „Sigla WV Golf 4, spate, 9 centimentri in diametru. Sigla WV Golf 4 spate, 9 centimentri….”, doar, doar nu mi-o scapa vreo informatie vitala pentru aceasta ultima piesa a puzzle-ului. Practic, masinii mele ii lipseau cerceii pentru a fi complet accesorizata.

– Buna ziua, doamna, spun eu respectuoasa. Aveti, va rog, sigla spate pentru un WV Golf 4, de 9 centimetri in diametru?

– Da, sigur, stati sa cautam si sa le masuram pe cele de aici.

Si cauta. Si mai vine un client. Il serveste, se scuza ca l-a servit, dar era mai rapid si cauta din nou. Ca printr-o magie, sigla spate de 9 centimetri in diametru, apare.

– Perfect. Mi-o dati putin sa ma duc la masina sa o incerc, sa vad daca se potrivesc canturile?

Nu aud ce imi raspunde doamna, ma duc glont la masina. Ii iau martori pe cei patru salvatori de la cele trei tarabe care ma ajutasera mai devreme, si ma duc sa masor. Toata lumea isi dadea cu parerea.

– Parca nu prea s-ar potrivi, mi se pare prea mare. Nu?

Cand, deodata, vine doamna cu pricina, imi ia sigla din mana furioasa si incepe furtuna.

– Pai daca stiam ca vreti sa mergeti sa o incercati, nu v-o mai dadeam. Dar chiar este posibil sa luati patru barbati dupa dumneavoastra sa isi dea cu parerea? Este marfa mea. Daca aveti nevoie de o opinie, ma intrebati pe mine, nu va duceti la tot targul sa vedeti daca se potriveste o sigla.

– Doamna, stati putin, aveam nevoie de o opinie. Nu ma pricep, ii spun eu spasita si mergand dupa ea caci doamna o luase la sanatoasa inspre ghereta ei.

– Cat costa?

Pare-se ca intrebarea ii mai domoleste avantul, ia o pauza de la morala, imi spune apasat: 20 de lei si continua sa ma certe.

Ii intind banii si o ascult cu calm.

– Pai chiar asa, eu stiu care imi e marfa. Daca vreti, bine, daca nu, mergeti in alta parte. Dar nu chemati tot targul sa masoare sigla dumneavoastra cand este clar ca se potriveste.

– Doamna, v-am intins banii.

Ups, s-a oprit. Iau sigla, ma duc cu capul in jos la masina, certata de doamna ca am avut indrazneala sa socializez cu cei patru oameni de la cele trei gherete si ma duc din nou sa masor. Cei patru m-au vazut si au vazut si scena. Vin incet la mine, fara sa vorbeasca tare, si ca intr-o soapta asa, aud:

– Nu e buna, doamna, nu se potriveste.

Ma uit cu spaima.

– Cum asa? De unde stiti? Ce are?

– Pai nu vedeti ca este concava? Dumneavoastra va trebuie dreapta, plata, caci altfel nu aveti cum sa o prindeti.

Ma duc la portbagaj, ma uit la locul unde trebuie sa fie sigla, ma uit la sigla si se lasa tacerea. Avea dreptate. Ei, ia stai sa vezi cum ma intorc eu la doamna care m-a certat sa ii cer banii inapoi si sa ii returnez marfa pe care doar ea isi da avizul de calitate.

– Doamna, sa stiti ca nu e buna.

Simt privirea fulgeratoare, o vad cum se inroseste in obraji si parca ar vrea sa imi spuna din nou vreo doua. Se abtine, imi da banii inapoi si, culmea, nu ma mai cearta.

Ma duc inapoi la salvatorii mei.

– Pai si ce fac acum? intreb descumpanita. Eu vreau sa o rezolv astazi.

– Nu stiu, doamna, veniti in alta zi sau comandati de la reprezentanta.

Tac si raman pe ganduri. Imi vine o idee, ma urc in masina, dar nu inainte de 360-ul de onoare si plec din targ.

– Buna ziua, imi trebuie si mie o sigla de WV Golf 4 de 9 centimetri in diametru.

– Pai da, dar trebuie sa o lipiti cu ceva, imi spune un domn intr-o romana precara, cu mainile murdare de ulei, nebarbierit, dar privirea blanda.

– Lasati ca o lipesc eu, numai sa aveti.

– Avem doamna, veniti cu mine. Imi fac loc printre portiere indoite si bari din fata sparte si ajung la un stand intreg de portbagaje de Golf 4. Ma intreaba daca e in regula sa il ia pe cel alb, ridic din umeri in acelasi mood de blond deschis si incepe sa scoata sigla de pe caroserie. Ma uitam fascinata si in acelasi timp imi crestea tensiunea gandindu-ma cum a putut individul in the first place sa imi dezlipeasca sigla mea, in plina strada, fara sa ii spuna nimeni nimic.

– Asta este, nu?

– Stati sa ma uit sa nu fie concava.

Nu era. Era exact ca a mea. M-am dus la masina, am executat operatiunea sigla-spate checked si am plecat. De ce nu m-oi fi dus eu de prima oara la dezmembrari, nu stiu.

Well, cu ocazia asta am mai aflat niste diametre pentru siglele si capacele mele. Practic, cunostintele mele despre mecanica masinii s-au imbunatatit. Am mai invatat ceva pe ziua de astazi. Pe langa joja, sigurantele electrice pentru fiecare circuit electric, pompa de ulei, cureauna de distributie, cureaua de la alternator chiar, aceste diametre completeaza perfect cunostintele despre masina mea. Despre masina, in general, ce mai!

9 centrimetri sa fie. Dar in diametru!

Lasă un răspuns

