To speak or not to speak

Ghost_not_there

Imi plac din ce in ce mai mult conferintele. In mare parte si pentru ca sunt in perioada in care ma simt ca un burete. Adulmec oamenii valorosi, sufletele tari, personalitatile puternice. Ma inspira si imi raspund unor intrebari pe care ma bucur ca mi le ridic. Intr-o vreme am predat dictie si intr-o alta vreme public speaking. Exact ca actorul care vede intr-un spectacol exclusiv actorii si mai putin personajele, cam in acelasi fel sunt la conferinte. Pentru mine o conferinta buna este aceea care imi ridica intrebari, imi ofera solutii, iar acestea ma pun in miscare. Iar o conferinta buna inseamna de fapt speakeri buni.

Intre speakerii romani si cei din State este o diferenta ca de la cer la pamant. In primul rand pentru ca noi inca nu ne-am pus in miscare, iar ei au trecut deja la declaton. Ce caut eu de la un speaker? Undeva in mintea mea sunt in juriu la patinaj artistic. Ii acord o nota la impresie artistica si la cea tehnica. Din ce am vazut eu pana acum, americanii iau note de trecere la ambele probe, iar romanii sunt vesnicii corigenti.

La How to web 2013, unul dintre speakeri explica de ce piata de software din Europa este atat de diferita de cea din State. De ce exista Silicon Valley si restul lumii. Raspunsul a fost foarte simplu. Pentru ca in State banii sunt facuti sa circule, iar pe aceasta premisa orice produs bun isi va gasi investitor cu siguranta, iar in Europa, cei care detin bussiness-uri mari prefera sa stea pe bani, adica sa ii investeasca in constructii si astfel blocheaza mare parte din capital. Asta desi Europa este o piata foare buna pentru software, iar resursele umane sunt la o calitate cel putin competitiva cu a lor, daca nu mai mare.

Ei bine, acest antrenament, al produsului foarte bun pe care esti nevoit la un moment dat sa il vinzi pentru a-l dezvolta, aduce dupa sine calitatea unui discurs pe care il poti avea tu ca speaker. Antrenament pe care nu il avem. Deci la impresia artistica cumva inteleg de ce suntem corigenti, dar sa nu vrem deloc, deloc sa ne autodepasim, asta nu o sa inteleg. Din pacate noi mai avem probleme si la partea tehnica. Inca mai sunt speakeri romani care confunda pitch-ul cu a tine un speech intr-o conferinta, pe o tema specifica. Nu o sa inteleg asta niciodata. Nu stiu de ce inca mai sunt oameni de bussiness care mai au logica asta rudimentara ca vanzarea directa (inteleasa ad literam si nu ca notiune teoretica) este cea mai sanatoasa. De ce cand vorbesti de Trade Development imi prezinti serviciile companiei tale si nu imi raspunzi la niste intrebari de baza: the golden „ws” (who, what, when, why, where). Dupa care imi explici un mecanism, iar dupa acest mecanism imi poti da si exemple, chiar imi sunt necesare.

Da, conferintele sunt un tool de marketing in sine, dar pe bune, sa-l intelegi precum un pitch, wake-up, nu se mai face asa marketing de cand se numeste marketing si nu biroul de contabilitate din uzina X.

In ceea ce priveste impresia artistica, aici speakerii romani sunt minunati. In primul rand toti cei pe care i-am vazut eu au o timiditate exagerata. Iar fiecare raspunde in mod diferit timiditatii. Sunt cei care simt nevoia sa adauge cateva glumite. Daca mai sunt si creativi au senzatia ca treaba asta comes with the territory, deci le este permis. Permis o fi, dar nu-ti rezolva problema! Mai sunt imitatorii. Cei care sunt hotarati sa-si invinga timiditatea facand exact ce fac speakerii din State. Mimand dezinvoltura, ticuri verbale, posturi fizice, pauze de gand sau chiar tonalitati. Jesus! De ce nu rogi pe cineva sa te vada  tinand speech-ul inainte de a fi live? Asa, de o mica repetitie si atat! Ca stii, sunt repetitii cu usile inchise si mai sunt unele cu public. Cele din urma au un scop. Use them!

Mai sunt spekeri care se blocheaza. Si prin blocaj inteleg totul de la subtierea vocii, variatiuni de volum al vocii, la tremuratul ei, dezacorduri, fraze fara predicat si sens. Nu ii voi intelege niciodata pe cei spontani. Ufff… cand o sa ne dam seama ca pana si un spectacol de improvizatie se repeta inainte. Da, ai citit bine. Improvizatia se face matematic. Dupa o schema, o matrice, pe care dupa ce ai inteles-o, o repeti. Asta e improvizatia aia la care tu te hahai prin Centrul Vechi. Intelegi acum ca spontaneitatea nu are ce cauta intr-un om care se inroseste cand vorbeste la telefon cu o femeie frumoasa/barbat inteligent? Da, sunt oameni care sunt spontani, iar speech-urile lor ies impecabil. Dar ei au cateva ore/zile/luni/ani la activ in care au facut treaba asta. Mai mult, isi calculeaza exact ce spun si stiu dinainte ce poti intreba, unde poti interveni si cum iti pot raspunde. Sunt niste sahisti ai vorbitului in public, dar, din nou, asta inseamna exercitiu.

Si inca un lucru pe care l-am observat la speakerii romani. Ei sunt acolo sa se reprezinte pe ei si cred ca de aici vine degringolada asta in ce comunica la final. Nu, nu esti acolo sa te prezinti. Nici nu vreau sa stiu cum te cheama, dar daca reusesti la final sa ma faci sa te googlesc, te felicit, ti-ai atins scopul!

Un speaker trebuie sa fie:

1. Un bun (corect) vorbitor.

2. Extrem de bine documentat

3. Un vorbitor pasionat de ceea ce prezinta

4. Pasional.

5. Haios – fie ca este el o moaca in sine si se foloseste de asta, fie ca prezinta cu umor, fie ca strecoara cate o gluma inteligenta si subtila la momentul potrivit

6. Sa fie motivational

7. Sa inspire

8. Sa fie credibil. Adica sa isi probeze intotdeauna afirmatiile cu cifre. Da, nu cu pareri, nu cu senzatii ci cu ceva ce nu poate fi contrazis. Cu cifre!

Azi am fost la Brand Activation Strategy. La care nu am rezistat pana la final. Se spune ca daca te arzi o data nu mai incerci a doua oara, dar ziua de maine aduce niste oameni pe care eu ii urmaresc de ceva vreme si nu as vrea sa ma dezamageasca.

Cineva totusi mi-a placut. Mona Opran, Saatchi&Saatchi. Extrem de tehnica, fluenta prezentarea si valida. Da, foarte buna!

Lasă un răspuns

