Eu sau capra vecinului?

bad-communication-300x219

Sursa foto:

„Lately I am nearly obsessed on the engagement rate”. Asa mi-am inceput eu sedinta de feedback dupa How to web 2013. Psihologic, comunicarea incepe strict in momentul in care vorbesti despre tine. Fie ca este vorba de advertising, marketing, vanzari sau PR, toate inseamna in primul rand comunicare. Iar comunicarea este primul pas catre relationare. De aici incolo se despart toate aceste domenii, iar discutiile sunt specifice pe fiecare in parte.

Cred foarte mult in reguli, in best practices pentru orice domeniu. Slava Domnului ca exista. Am senzatia uneori ca prea traim intr-o lume de Einsteini, in care toti cred ca in acest moment se inventeaza cuiul. Nu este rau sa vrei sa primul care descopera ceva. Sa pui si tu un mic patent pe ceva, orice. Dar sa faci treaba asta doar pentru a fi altfel lasand la o parte niste reguli de baza clare, intr-un domeniu deloc nou, ei bine, asta mi se pare o tampenie sinistra.

Si pentru ca in oricare dintre domeniile de mai sus, end-userii sunt oamenii, evident ca trebuie sa incepem de la ei. Si se spune ca ii poti cunoaste pe cei din jurul tau doar daca te cunosti pe tine. Ai lipsit de la lectia asta? Probabil d’asta comunici un eveniment care incepe cu programul si se termina cu niste cifre luate de pe whatinthehellblogyoufound.com!

Comunicarea. Mai intai cum incepe ea si dupa aceea cum o elaboram. Partea asta cu inceputul e calcaiul lui Ahile. Ai uneori surpriza sa fii intimidat de anumiti oameni care emana putere, inteligenta, un soi de mister, dar cand incepi o conversatie cu ei iti dai seama ca era in care ambalajul se vindea si nu produsul a apus demult si ei nu au tinut pasul cu timpul. Exact cum o femeie isi schimba culoarea parului, machiajul, parfumul, hainele, zambeste mai mult, tace mai mult, repeta ca papagalul zicale auzite la altii si in final iti dai seama cat de saraca e la minte si in suflet. Un ambalaj frumos si atat.

Spuneam la inceput ca d.p.d.v psihologic, aceasta comunicare cea de toate zilele incepe strict cand vorbesti despre tine. Incercati pe pielea voastra. Simti ca relationezi cu cineva in momentul in care discuti despre vreme, saracia din Africa si incalzirea globala? Daca da, lectura acestui post s-a incheiat aici pentru tine. Faci parte din categoria celor care se vor trezi la un moment dat atat de singuri incat si greierii vor fugi de tine. Daca totusi dupa un astfel de experiment ai senzatia ca te-ai simtit k, dar data viitoare cand persoana respectiva vrea sa va intalniti din nou, brusc inventezi scuze sa o lasati pe altadata, ei bine, despre asta este vorba in acest post. Despre comunicare, ca baza a relationarii si nu despre comunicare, ca arma de omorat timpul. Si daca faci parte din categoria celor care-si omoara timpul relationand, din nou, inchide aceasta pagina si mai traieste un pic. Mai ai de suferit pan’ sa te faci mare.

Fiecare intelege comunicarea dupa ce a trait, ce exemple a avut, ce vrea sa obtina de la celalalt. Si asa se face ca se disting cateva tipologii.

1. Cei care cred despre ei ca sunt k in a comunica, dar de fapt ceea ce fac ei este doar sa fie buni ascultatori. Si vine momentul ala senzational cand se trage linie si isi dau seama ca intre ascultare si comunicare nu sunt trei liniute paralele, pe orizontala.  Unii realizeaza asta, altii nu. Cei din urma vor fi intr-adevar cei dintai care vor gresi din nou si din nou si din nou. Enjoy de silence, dude, or get to know yourself a little bit, for Christ’s sake!

2. Mai sunt oameni cu care doresti sa comunici, dar tot ce scoti de la ei sunt cuvinte monosilabice. Ei macar incearca. Sa se ascunda, nu altceva. Si de obicei se trezesc la un moment dat ca stau ascunsi, dar nu-i mai cauta nimeni. E trist sa te joci de-a v-ati ascunselea cu tine, trist tare. Una dintre primele lectii pe care am invatat-o de la cel mai bun angajator al meu a fost Make mistakes! But not stupid mistakes, cause you’re just a fool then!

3. Oamenii de care fug intotdeauna (pentru ca ma enervez numai uitandu-ma la ei) sunt oamenii „Nu stiu”. Imi creste tensiunea numai cand scriu despre ei, acum, caci am in minte cateva exemplare. Acei oameni pe care indiferent daca ii intrebi ceva despre ei, despre vreme, despre o carte, despre orice pe lume, isi incep raspunsul cu „Nu stiu”. Si nu vorbesc aici despre momentele de nehotarare din viata unui om, in care este valid un astfel de raspuns, dar intotdeauna argumentat. Nu. Vorbesc despre acei oameni atat de saraci la minte care se valideaza exclusiv prin prisma altuia. Oamenii astia sunt la numar. Si e bine sa ramana doar atat, pentru ca nu merita mai mult.

Evident ca lista categoriilor nu se termina aici. Dar cele trei categorii sunt suficiente pentru ce vreau sa spun. Cred cu toata taria ca omul din spatele unei campanii bune de comunicare nu se regaseste in nici una dintre categoriile de mai sus. Caci daca vrei sa comunici un brand, trebuie mai intai sa fii tu in stare sa comunici. Pentru toti ceilalti exista MasterCard si good luck with that!

Vrei sa comunici cu cineva (tu, un brand sau tu, un om)? Vorbeste despre tine. Esti mai complex decat ai putea sa dezvalui oricui si oricand. Nu inseamna ca te deschizi precum o carte, iar cineva o sa rupa paginile din ea la un moment dat. Inseamna doar ca tocmai esti pe cale de a scoate al doilea volum si vei avea si oameni langa tine la lansare.

Apple exceleaza in tot ce inseamna comunicare. Cel mai comun exemplu este spotul „The crazy ones”. Il poti analiza in milioane de moduri. Il poti intoarce pe toate partile. Sa-i recunosti valoarea, sa-l minimizezi, sa nu-l bagi in seama. Indiferent cum il judeci, Apple este cel mai valoros brand din lume pentru ca oamenii de acolo chiar stiu sa comunice. Pentru ca vorbesc despre ei, despre valorile lor si, surpriza! Mesajul chiar ajunge la utilizatori si mai si ramane. Pentru ca sunt suficient de nebuni sa creada despre ei ca pot schimba lumea si chiar o fac.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s