„Cat adevar poti suporta?”

Mi-a placut dintotdeauna filozofia. Dar nu cea inteleasa la modul primitiv, primar, comun: o insiruiure de cuvinte atent alese, cu o oarecare logica, cu un strop de adevar, o insiruire in sine. Ci filozofia intrebarilor, cautarilor, raspunsurilor si indoielilor.

Temele mele preferate au fost omul, libertatea si adevarul. Pentru ca cel mai mare dar al unui om este libertatea (a spiritului si a mintii), adevarul este principiul existentei noastre si toate acestea il pot defini sau adancesc mai mult definitia de baza a omului. Si de aici incolo este numai gand.

Doi filozofi m-au tulburat si intotdeauna cartile lor au fost pentru mine temeri, dar si materiale pe care as vrea sa le am in permanenta cu mine, oriunde as fi si orice as face: Emil Cioran si Friederich Nietzsche. Si asta pentru ca ei si-au trait filozofia, nu au fost actori absenti, si-au scris existenta.

Si de fapt postul acesta este despre ultimele doua carti citite. „Despre Cioran si fascinatia nebuniei”, de Dan C. Mihailescu si „Plansul lui Nietzsche”, de Irvin D. Yalom. Le-am citit exact in aceasta ordine si bine am facut. In timp ce prima este o simpla insemnare, o insiruire, un soi de colocviu scris, dar fara substanta, cealalta este o analiza tulburatoare a sufletului uman, despre „supraeul” care sta intins pe canapeaua psihanalizei”.

Intrebarile, lamuririle si portile inchise pe care mi le-au deschis le voi tine numai pentru mine. Pentru ca orice carte filozofica, cred eu, este o experienta intima. Si fericirea cea mai mare este ca, pentru prima oara dupa mult, prea mult timp, am facut ceea ce imi place sa fac cu toate cartile pe care le iubesc. Le pastrez, adica imi fac note despre ele pe care le citesc atunci cand am sufletul prea imbacsit de cotidian, lumesc, obisnuit.

In liceu, atunci cand am inceput sa fac teatru, au inceput si intrebarile, framantarile, indoielile. Au aparut doar la nivel senzorial, caci perceptibil, mai tarziu am incercat sa le dezleg. De fiecare data cand ajungeam prea jos, prea departe si prea dureros de aproape de un adevar, aveam o carte favorita care ma scotea de acolo si ma repunea pe linia echilibrului. „Fascinatia Lirei”. Lermontov, Verlaine, Desnos, Walcott, Raine, Esenin, Caine. Pe langa ea, alt volum de poezie era nelipsit din serile mele de neliniste, Eminescu. Imi place Eminescu si imi va placea intotdeauna pentru inocenta, candoare, sinceritate si suferinta.

Poezia ramane cea mai inalta expresie si ultimul suflu al suferintei.

„Nu adevarul este sfant, ci cautarea de fiecare a adevarului propriu”.

„La adevar se ajunge prin neincredere si scepticism, deci cat adevar poti suporta?”.

„Cercetarea si stiinta incep cu neincredea. Cu toate acestea, neincrederea este, in mod inerent, stresanta. Deci… cat adevar poti suporta?”.

„Primul pas in a invata sa mergi este sa intelegi ca acela care nu se supune lui insusi este condus de altii”.

„Dezvoltarea si forta sunt o rasplata a durerii. Trebuie sa ai in tine haos si frenezie pentru a da nastere unei stele care danseaza”. ”

E inutil sa atingi scopuri gresite si la fel de inutil sa-ti stabilesti alte scopuri gresite. Multiplul lui zero este tot zero”.

„Uneori cred ca sunt cel mai singur om din intreaga existenta. Si asta nu are nimic de-a face cu prezenta celorlalti. De fapt, ii urasc pe cei care ma jefuiesc de solitudinea mea fara sa-mi ofere cu adevarat companie”.

„N-ar trebui sa cream, n-ar trebui sa devenim inainte de a ne reproduce? Datoria noastra fata de viata este sa creem ceva mai bun, nu sa reproducem ce e rau”.

Din „Plansul lui Nietzsche”, de Irvin D. Yalom

„Si mandru demon niciodata

Cat sunt, nu ma va parasi,

Cercand gandirea sa-mi abata

C-un foc de vraja-n zori de zi;

Va flutura desavarsire

S-o spulbere intr-un descant,

Ivi-va vis de fericire,

Dar fericirea, nu, nicicand!”

Demonul meu (fragment), M.I.Lermontov

Lasă un răspuns

