„Amintiri din epoca de aur”, vindecarea unei rani inca deschise

Ura… stim sa facem umor de calitate, subtil, nu gros, strident si ostentativ. Avem scenaristi, regizori si actori foarte talentati care stiu sa vorbeasca dincolo de ei.

„Amintiti din epoca de aur”… voi scrie la final echipa de productie pentru ca este numeroasa. Regia este colectiva, doar scenariul ii apartine lui Cristi Mungiu si atat.

De la „Hartia va fi albastra” pana acum, mi-am spus ca daca mai vad un film despre revolutie, va fi din greseala sau numai daca sunt intr-o stare avansata de inconstienta.

Aveam opt ani la Revolutie. Nu mai imi amintesc mai nimic de atunci. Nu imi amintesc tensiuni, stat la coada, statul in frig, pe intuneric, bananele si portocalele servite o data pe an, asa cum se pare ca a fost.

Pot spune deci ca am avut sapte ani de acasa feriti de chinurile comuniste. Aud acum povesti despre cum era si ma crucesc. Odioasa perioada si, cu cat vezi mai mult din ceea ce au indurat unii, cu sau fara voia lor, te infiori.

Mai pe scurt, nu imi amintesc mai nimic, iar invocarea acelei perioade de catre cinematografia noastra nu ma impresioneaza asa cum ar impresiona pe cineva care a trait toate acele lucruri. Minimalizez valoarea filmului si prefer sa nu mai vad…

Ei bine, „Amintiri din epoca de aur” este un film necesar cred eu, atat pentru cei care au strigat „Ceausescu si poporul”, cat si pentru cei care nu-si amintesc mare lucru de atunci sau care s-au nascut dupa revolutie.

Cred ca acea perioada odioasa merita o astfel de abordare. Semnifica inainte de toate vindecarea si detasarea de comunism, zic eu, si cred ca modul acesta de a privi comunismul si in general intamplarile care ne-au marcat profund, este prin excelenta romanesc.

Cred ca astfel, incet, incet, ne vindecam o rana inca deschisa, care doare si acum si recidiveaza din cand in cand pe ici, pe colo.

In cateva cuvinte… mi-a placut, am ras copios si m-am simtit pe maini bune, sigure, profesioniste.

carusel_03

Foto: amintiridinepocadeaur.ro

Citisem tot ce se poate citi despre film inainte sa il vad. Credeam ca scartaie montarea mai multor scurtmetraje intr-un lungmetraj, dar, surpiza… nu a fost asa.

Intri in conventie pe loc. Asisti la Legende urbane din perioada comunista. Legenda activistilor care s-au dat in lanturi de balci toata noaptea, la ordinul autoritatii comuniste, Legenda cumpararii de Dacii pe sticle si borcane vandute, Legenda profesorilor zelosi, care vor sa ii invete carte pe oamenii muncii, Legenda jurnalistilor din epoca de aur, Legenda politistului ceausist sau a oualelor de la Avicola, care cumpara fericirea.

Da, imi amintesc si eu de episoadele din acea vreme – „Sticle, cumpar sticle!” sau „Hai sa taiem porcul, dar sa nu ne vada toti” sau „Voi circula azi cu masina ca sunt pe par” s.a.m.d.

De un umor nebun primele patru scurtmetraje. Cred ca cel mai mare castig al filmelor realizate de noul val de regizori este ca sunt facute cu rigoare si stiinta. Intr-un mod profesionist, sunt facute ca la carte… in special primul cred eu…parca e pus cu mana (precum palaria in capul lui Ceausescu – vedeti filmul si veti intelege).

Montajul nu are cusur… personal am o problema cu montajul in filmele romanesti pentru ca este atat de important si atat de prost facut in unele filme incat…Doamne, cata bunavointa iti trebuie sa nu te ridici de pe scaun.

Coloana sonora este inspirat aleasa, culorile cadrelor calde, de comedie, jucause, imaginea este alerta, vioaie, orice secunda este vie, exista, este in fiecare dintre noi. E ca un fel de remember, dar unul binefacator, o aducere aminte ca o pledoarie finala.

Voi scrie despre fiecare in parte, caci altfel nu se poate…imediat!

Un gând despre „„Amintiri din epoca de aur”, vindecarea unei rani inca deschise

  1. Nu am vazut filmul,dar m-ai convins.Trebuie sa-l vad!Cred ca poti considera postarea ca fiind una de exceptie.Felicitari si multumesc.Citind recenziile tale (teatru sau film)incep sa cred ca mai exista si altceva important pe lumea asta in afara sportului.

Lasă un răspuns

