Crima si pedeapsa, la Teatrul Bulandra

Cred ca acest spectacol este unul scoala pentru regizori si actori deopotriva. Pentru ca ne confruntam cu un text monstruos, ca nivel de interpretare, introspectie, filozofie, o tema controversata si subiectiva.

Pentru ca este regizat de unul din cei mai buni regizori care a montat la noi (din cate spectacole am vazut eu pana in prezent) si pentru ca Sorin Leoveanu face un rol cat toti actorii scenei romanesti la un loc.

Pentru ca acest om complexeaza orice actor cu gandul profund si atent lucrat, tehnica fara cusur si logica de care se foloseste atunci cand isi creioneaza personajul.

Pentru ca anchetatorul lui Sorin Leoveanu este matematic, pentru ca el calculeaza orice, inclusiv pe el se dozeaza in asa fel incat la final sa ramana pe plus… de energie creatoare.

Viziunea regizorala a intruchipat cele trei ipostaze ale lui Raskolnikov. El, un copil bantuit de idea crimei, pe care o credea in stare latenta, care iubeste un alt copil care isi ucide la randul ei viata si judecat cu sufletul fiecare pas pe care il face aproape inconstient.

Un alt Raskolnikov este calaul , cel care ucide „o babornita nenorocita de care nu are nimeni nevoie” si care poate fi in stare sa omoare orice calut cu mana lui caci el este stapanul.

Raskolnikov filozoful, pe umerii caruia se opreste viata este poate cel mai impovarat personaj. Miza lui nu isi gaseste sprijin in nimic material. El decade doar la picioarele sufletului lui, el este cel care s-a sinucis odata cu batrana camatareasa.

Imi amintesc groaza, spaima crimei pe care Dostoievki o descrie cu lux de amanunte… Atat de amanuntit, profund, adevarat si introspectiv incat iti dai seama, numai citind romanul, ca fiecare dintre noi suntem criminali.

Fiecare isi pateaza mainile de ceva, de o povara, de o decizie pe care o curma. Toti suntem inconjurati de „de ce”-urile noastre care nu ne dau pace si ne bantuie pana la epuizare.

Aceasta este esenta pe care regizorul Yuri Kordonski a deslusit-o atat de bine incat la final iti dai seama ca acest spectacol este ca o carte deschisa a caror slove sunt mari, apasate, dar drepte si fara virgule.

Tot spectacolul se desfasoara dintr-o respiratie. Oasele nu le mai simti la pauza pentru ca nu le poti misca. Totul este impietrit si asculta tacerea… durerea tacerii cu care fiecare sentiment/tablou/gest este redat.

Totul este calculat. Si zbuciumul si regretul si cainta si iubirea. Totul… pana si scularea lui Lazar din mormant este plasata exact in momentul in care Raskolnikov cauta o cale de a se elibera.

Toti actorii sunt buni. O Sonia care te face sa recitesti scularea lui Lazar din mormant, o Sonia care nu stie decat sa ierte si sa traiasca pentru altii este atat de bine zugravita…

1

Nu se poate vorbi despre acest spectacol…. Odata vizionat iti dai seama ca tacerea este mai semnificativa si cretoare decat toate vorbele din lume. Tacerea este cel mai pur izvor al creatiei, cred eu si da… valoreaza mai mult chiar si decat un „dor”.

Splendid spectacol! Pentru actori este o lectie care nu vrei sa se incheie. Pentru spectacorii care au citit romanul este o dovada a unui talent imens, regizorul Yuri Kordonski, iar pentru cei care nu au citit romanul este un spectacol care demonstreaza inca o data, daca mai era nevoie, ca generatia noua de aur a actorilor romani exista, doar ca este umbrita de bijuteriile vechi.

„Crima si pedeapsa” – adaptare dramatica dupa romanul omonim al lui Feodor Dostoievski.

Regia: Yuri Kordonski

Raskolnikov – Richard Bovnoczki

– Relu Poalelungi

– Vlad Logigan

Anchetatorul – Sorin Leoveanu

Sonia – Rodica Lazar

Aliona – Anca Androne

Mai multe amanunte aici…

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s