Hopul de anul trecut – 2007

Ce e Gala Hop? – Pentru cei care inca nu stiu, Gala Hop este un „rau necesar”. Asa ii spun si nici dupa cea de-a doua participare nu mi-am schimbat parerea. De ce „rau”? Pentru ca toti cei care se uita la tine (critici si juriu – public mangaliot intr-o proportie foarte redusa din pacate, chiar daca este un eveniment de traditie) au in gand un singur lucru – Uf, iar!.

Acest lucru inseamna ca se vine cu aceeasi veche conceptie – nu mai avem actori buni, nu se va mai naste o generatie precum cea de aur…uf…iar texte despre ce rau o duc actorii, favoritisme, actrite greu incercate de catre regizori…”ne-am saturat de subiecte din astea!”(Iulia Popovici, 2008).

Poate ca au dreptate cei de pe margine, nu stiu pentru ca nu am fost in acea ipostaza. Eu stiu ca din pozitia mea…de om de pe scena…HOP inseamna un loc in care te nasti ca actor. Iti dai seama ca generozitatea capata alte dimensiuni, talentul este o notiune discutabila, munca este deja un slogan comunist intr-o lume democratica, iar daruirea a devenit un termen atat de prafuit incat nu mai intereseaza pe nimeni.

Este un lucru bun ca exista aceasta Gala, ar fi si mai bine daca regizorii si directorii de teatre ar onora invitatia. Mi-ar fi placut sa fie Directorul de la Comedie sau Bulandra, dar sa lase la Bucuresti fata intoarsa si sa vina cu deschiderea unor persoane care se regasesc in pustii de pe scena (pusti in ale treatrului, evident). Din pacate nu este asa si concluziile dupa fiecare manifestare de acest gen se incadreaza in categoria „Vai, cat de slabi”!

In 2007, premiul pentru Cea mai buna actrita i-a revenit Anei Macovei – in prezent actrita la Nationalul bucurestea, actor in distributia spectacolului „Sapte dintr-o lovitura” (ea mai joaca si in alte doua piese – cred, dar aceasta a fost scrisa special pentru cei care s-au angajat in noul val, de aceea merita mentionata). Textul ei – o tanara, oricare dintre noi, ramane blocata intr-un WC public.

Clipele petrecute acolo reprezinta un prilej bun pentru a-si pune viata in ordine – si la slujba si cu parintii si cu tatal copilului (parca avea un copil… asa imi amintesc). Atmosfera textului…de „pipi si de levantica” – caci asa mirosea in WC-ul cu pricina. D.P.meu de vedere a fost un text si atat…o interpretare si atat, nu un personaj, nu o lume nu o metafora.

Textul impus insa a fost foarte bun. Cu imaginatie, subtilitate si o alegere excelenta. De fapt cred ca acest text i-a adus premiul din Concurs.

Cel mai bun actor – Radu Iacoban (daca nu gresesc). Este actor la Teatrul Mic in prezent. Apropos de angajarea lui. El era colaborator… si la un moment dat s-a dat concurs pentru actori. S-au inscris foarte multi candidati, selectia a fost un fiasco total (ca orice auditie la Teatrul Mic – m-am prezentat la trei dintre ele si toate au fost, pe orizontala, pierderi de vreme). Culmea este ca peste 80% din cei angajati au fost colaboratorii. Oare gresesc cand ma gandesc ca acesta este motivul pentru care s-a facut concursul?

Textul lui… nu este atat de important. Eu cred ca atitudinea conteaza. Ostentativa, violenta, trufasa. Si daca teatrul se face cu dispret pentru boul care se uita la tine…!

Si s-a terminat Gala… Plansete, juraminte ca nu voi mai calca pe acolo, caci la discutiile din dimineata ultimei zile s-au comentat prestatiile noastre. Mie mi s-a spus ca nu m-am auzit (cu multa compatimire pentru scoala atat de slaba pe care am facut-o!!!). Avand experienta anului acesta imi dau seama ca intr-adevar nu m-am auzit! Si…cam atat… In general oamenii se feresc sa iti spuna „Ai fost ingrozitor pentru ca…” sau „Abordarea nu cred ca te-a avantajat pentru ca…” sau, pe romaneste, „Ai fost un cretin… PENTRU CA”. Acest „pentru ca” semnifica si o implicare in universul celui in cauza iar acest lucru este evitat cu ostentatie.

Am ajuns la Bucuresti cu capul in jos, m-am gandit ca nu sunt buna de nimic si nu am mai putut calca intr-o sala de teatru multe luni dupa!

Da…intens, e adevarat…dar anul acesta m-am dus din nou! De ce?… Pai de ce facem teatru?!

4 gânduri despre „Hopul de anul trecut – 2007

  1. Super articol! E pentru prima oara dupa mult timp cand citesc un articol despre un eveniment cultural. Surprinzator, mi-a placut. Imi place stilul tau. Tine-o tot asa!

  2. Citesc prima oara despre impresia unui actor(actrite)care participa la Gala Hop…subscriu la tot ce ai scris mai sus si in 2007…si in 2008..Am avut si eu experiente cu aceasta gala..si gustul amar pe care mi l-a lasat ,nu mi-a trecut nici macar acum.
    Imi pare rau ca nu pot sa vin sa iti vad spectacolul .Eu locuiesc in Piatra Neamt.Poate vreodata cand ajung in Bucuresti…Asta este cu provincia …Multa bafta!!!

  3. Buna Adina,

    Multumesc mult pentru incurajari. As vrea sa ma inscriu la Festivalul de la Piatra Neamt si poate avem ocazia sa ne vedem acolo.

    Succes mult tie, mie, tuturor!

  4. Buna Lacramioara,
    In orice caz,daca treci prin Piatra ,da un semn. Sunt colega cu Matei Rotaru de care vorbeai…Asa ca…lumea e mica.Bafta multa,multa!!

Lasă un răspuns

