Hopul 2008

Si uite ca a trecut si Gala Tanarului Actor 2008! Evident ca am spus din nou ca nu voi mai calca pe acolo si, culmea, de aceasta data chiar ma voi tine de cuvant! Si pentru ca de aceasta data cred ca s-a facut o greseala. Daca anul trecut am inteles fiecare motiv al deciziilor luate, anul acesta mi se pare de neinteles si eu cred ca ceea ce s-a intamplat poarta simplu numele de …Eroare!

Sa spun acum si de ce. Pentru ca nu s-a acordat premiul pentru Cea mai buna Actrita. Motivatia juriului – Concurentele s-au aflat la acelasi nivel, sub cel asteptat de juriu. Cu alte cuvinte, mediocritate printre actrite si vorba aceea, noi dorim sa scoatem varfuri din acesti mici prostuti care nu prea fac nici scoala, nici nu prea iubesc meseria, nici nu se implica si parca le place mai mult sa vorbeasca despre chestiuni care incep cu „f” si „p” decat despre teatru.

Am simtit ceva urat din partea celor care au jurizat de aceasta data, iar ceea ce simt eu este pus deoparte…intotdeauna! Din juriu au facut parte: Dan Tudor (actor), Andreea Bibiri (actrita, a fost si anul trecut in juriu), Alexandru Berceanu (regizor, sotul doamnei Bibiri, in juriu si anul trecut), Florin Fieroiu (coregraf, in juriu si anul trecut) si Virginia Mirea (actrita).

In ultima seara, in care au fost anuntati castigatorii, am vrut sa ma lamuresc. Nu sa trag la raspundere, nu sa ii injur intelectualiceste, evident, (chiar daca as fi vrut cu tarie chestiunea asta). Vroiam doar sa mi se spuna de ce! Atat…simplu si firesc…ca de la actor la actor, regizor la actor si coregraf la actor…

Foto: Sorin Radu

La sfatul lui Pavel Bartos, un actor la care nu ma puteam uita pentru ca avea impresia ca este din pluta…dar schimband doua vorbe cu el parca nu este asa…, m-am dus la doi dintre membrii juriului si i-am intrebat… „De ce?”. Am o vaga senzatie ca s-au simtit ofensati… nu au spus acest lucru romaneste caci… eticheta stim noi cum se pastreaza. Doar ca mi-au raspuns in zona „Nu ma pot disocia de parerea colegilor mei.

Noi credem ca nici o actrita nu s-a ridicat la un nivel corespunzator pentru a castiga acest premiu”. Indiferent cat am incercat eu sa le explic ca…vorbesc cu un om, cuvintele lor nu apar la gazeta…eticheta dispare din momentul in care se uita in ochii mei… de prisos. Acelasi raspuns!

De ce cred ca au gresit?…

In primul rand pentru ca trei dintre membrii juriului stiu ce a fost cu un an in urma, iar aceasta Gala a fost net superioara la nivelul momentelor individuale, nu si a celor impuse intr-adevar. In al doilea rand pentru ca toti cei de acolo stiu ca teatrul inseamna practica, iar fara un pic de ajutor, multi ani de acum incolo criticii se vor minuna de „cat de slabi” sunt actorii generatiei noastre.

Conditiile in care se acorda premiile – discutabile, concurenta – discutabila, criteriile de apreciere – discutabile, titlul acordat – util 100%. Adica iubim teatrul, implicit iubim actorii… promotori ai artei teatrale si nu ii ajuti? Nu inteleg… oricat de mult as incerca nu inteleg cum poti aseza o bariera de netrecut intre un tanar actor si sansa lui de a INCEPE…atentie, de a incepe un drum in teatru.

Deciziile de a sapa o groapa inainte ca un „actoras” sa intre pe drumul cel bun le consider gresite. In consecinta, decizia de neacordare a premiului pentru Cea mai buna Actrita a Galei Hop 2008 este o greseala!.

O alta greseala cred ca este neacordarea premiului pentru Cel mai bun Actor lui Matei Rotaru, absolvent al scolii de teatru din Cluj. Este un concurent care a dat o palma…pardon, un pumn dureros scolii de teatru din Capitala, de fapt UNATC-ului, pentru ca in astfel de concursuri Statul reprezinta ultima frontiera!.

Un actor excelent, un moment de zile mari. Cu inteligenta, rabdare si rigoare si-a construit un moment foarte bun, excelent, pentru care mi-as dori sa avem ocazia la un moment dat sa impartim aceeasi scena. Acelasi lucru este valabil si pentru „trupa vesela” a spectacolului Just Push Play – mai putin fetele, amandoua, si prezentatorul.

Ceilalti doi baieti (Robert Pavicsits si Bogdan Radulescu… cred) sunt foarte buni. Aceeasi scoala – Cluj. Bravo voua si m-as bucura din suflet ca la anul sa castigati Gala, pentru ca se vorbea pe la colturi ca vor concura la anul la individual.

O alt greseala a Galei, si nu a celei de anul acesta, este ca nu se discuta cu concurentii. Pana si la un concurs de frumusete juriul discuta cu fiecare membra in parte timp de o saptamana inainte de marele concurs. La o gala a frumusetii sufletelor sa nu discuti cu actorii TINERI cred ca este o greseala de principiu.

O alta greseala cred ca este acordarea unui premiu (nu mai stiu exact care dintre ele) pentru momentul avut de Lari Giorgescu. Atentie, nu este vorba de Lari ca actor ci ca moment pe care l-a prezentat, cu mult sub orice medie pe care am scadea-o la limita minima. Lari are o voce foarte buna, simte frumos si este creativ, dar acel moment prezentat a fost cu totul nereusit.

Si lista poate continua…..Aaaaa mi-am amintit. Cred ca nimic nu ma irita mai tare decat un om care scrie despre ceva, orice – teatru in exemplul de fata, la faza de critica, fara ca vreodata sa fi inhalat praful de pe scandura, sa i se usuce vocea de emotie, sa uite care ii este numele pe scena sau sa se nasca din nou cand se trage cortina.

Incurajez orice forma de palavrageala, dar critica adusa de neaveniti se numeste prostie. Las capul in pamant in fata unui om care stie ce inseamna iubirea de actor si de aceasta munca, dar in veci nu o sa suport prostii. Prostii cu diploma, functie si condei. De ce sa aiba parte de penita oamenii care ar trebui sa mai patimeasca putin pentru aceasta meserie dupa care sa vorbeasca!

Au fost multi prosti, si prosti de gura…din pacate, iar expresia nu este dura si violenta, este adevarata…asta e necazul nostru!

Cam asta a fost Gala 2008. Am lasat-o in urma dar iubesc acele lacrimi de durere, emotie, jena si fericire. Sunt amintirile mele, eu m-am iubit acolo si am fost bine. As fi meritat mai mult, dar nu a fost sa fie…

Ceea ce m-a invatat meseria asta este sa…plang, mult si bine!

5 gânduri despre „Hopul 2008

  1. Lacramioara, sa stii ca si mie mi s-a parut ca Matei Rotaru merita premiul cel mare, si am absolvit UNATC 😛
    ai dreptate si cu Lari… a fost premiat probabil actorul in general, care actor promite mult si e misto, insa momentul prezentat in Gala a fost slab
    ce sa spun, felicitari ca ai avut curaj sa spui verde-n fata ce si cum.

    acu tre sa zic si de tine ceva. sorry, dar momentul tau de pantomima a fost extrem de lung si imposibil de urmarit. spre deosebire de Dan Puric, multi dintre cei care abordeaza acest gen nu reusesc sa treaca rampa – spun o poveste pe care doar ei o inteleg, si oamenii se uita, se uita, dar pana la urma incep sa se gandeasca la ale lor. ca de obicei, este o problema de regie, si nu una de actorie, daca asta te consoleaza 😛

  2. Buna Lavinia,

    Mai, multam de parere. Tu stii ca nimeni nu spune nimic verde in fata niciodata si acest lucru este in detrimentul nostru, al actorilor.

    O parere din afara este minunata, mai ales daca vine din partea cuiva care stie despre ce este vorba in aceasta meserie. In legatura cu momentul meu din Gala, da, este interesant ce mi-ai spus. Mie imi place la nebunie momentul acela de pantomima. Sunt indragostita de el si de la el a plecat si textul. Am inregistrat prestatia mea si abia acum pot vedea greselile.

    Multam tare de comentariu.
    Succes si tie si noua si tuturor!

  3. Cred ca toata sala era convinsa ca Matei o sa castige. La fel si Just Push Play , care mi se pare ca au dat dovada de mult curaj ca s-au prezentat cu un spectacol de improvizatie. Iar prezentatorul a muncit foarte mult, el a fost in acelasi timp si antrenorul trupei , din care nimeni nu mai facuse vreodata teatru sport.

  4. Spre deosebire de cei care au comentat aici recunosc ca sunt un novice in ale teatrului. Asa ca nu spun decat atat: orice concurs trebuie sa aiba un invingator. Prin decizia luata juriul a demonstrat ca nu poate sa discerne valorile.Nu e capabil. Propun schimbarea acestuia la editia viitoare. O decizie, buna sau rea, trebuia luata.

  5. ………bravo.
    eu chiar daca sunt baiat si cum se zice „am coaie”,da-mi voie sa iti zic ca tua ai doua perechi.
    Sunt Pirvulescu cu „i”din”i”,poate ma mai tii minte.
    Am schimbat si numerele de tel. dar am pierdut telefonul….sunt cascat.
    In fine…ceea ce ai zis este foarte adevarat….MATEI trebuia sa castige,cu o seara inainte am satat cu el pe plaja pana la 4 dimineata si nu am vorbit despre „f”sau”p”, ci numai despre „t”,adica TEATRU.
    E un tip cult, frumos mobilat in interior cu multe sertarase in care se gasesc unele din secretele meseriiei noaste,pasionat de teatru….in fine e ACTOR.
    Eu am dat-o in bara ,stiu,la „Snobul”nu am putut sa ma adun eram asa de relaxat incat am uitat de ce sunt acolo.”Statistica” insa am lucrat-o in amanunt,dar mii sa zis ca nu e Caragiale ceea ce fac eu.
    Oare Nenea Iancu a scris acest text sa se joace numai comic?
    Nu conteaza.
    Ma duc si la anu’…..:)).
    Tu…adica Lacri,nu ai fost suficienta pentu ei,pentru mine da,ca am avut si eu colege in facultate si nu pot face ce faci tu nici daca se mai nasc de 10 ori.
    te felicit pentru curajul pe care la-ai avut sa scrii despre „jurati”
    Te pup si „La multi ani”………..in TEATRU.

Lasă un răspuns

